Biomet is now Zimmer Biomet

X

Samtykke

Dette website kan placere en eller flere cookies på din computer. For information om cookies generelt samt de specifikke cookies, der kan placeres af dette website, se venligst vores Cookiepolitik. For information om at håndtere cookies, inklusive hvordan du undgår, at de placeres på din computer, se websitet dansk website: minecookies.org. Fortsat brug af et Biomet website vil blive betragtet af os som dit samtykke til, at vi kan placere en eller flere cookies på din computer.
 

Biomet
 
 

Information til patienter / plejere

Råd om daglige funktioner efter operation

Tag altid ét trin ad gangen
 
Gang OP ad trapper
Sæt først krykken et trin ned. Tag derefter et trin med det opererede ben fulgt af det ikke-opererede ben. Tag altid ét trin ad gangen
Læg ikke gangstøtten fra dig, før du anmodes om det.
 
Forholdsregler
Hvis dit knæ hæver ekstremt meget, bliver rødt eller meget smertefuldt, skal du kontakte din læge eller din ortopædkirurg.
 
Anti-emboliske strømper (TED)
Du skal anvende disse strømper 24 timer i døgnet, indtil du rådes til andet. Du må tage dem af i bad og for at vaske dem, men de må højst være af i 30 minutter i løbet af 24 timer. Hold dem fri for folder, da folder kan forårsage problemer. Vask strømperne i hånden eller i en vaskemaskine på 40ºC og lad dem tørre naturligt.
 
Hævelse
Du kan opleve hævning i et par uger eller endog længere efter operationen. Hvis dette sker, skal du sidde med benet oppe og godt støttet samt afholde dig fra anstrengende aktiviteter. Du skal dog sikre, at du bøjer knæet med regelmæssige mellemrum.
 
Undgå at knæle ned, til dit sår er helet, og du har den fornødne bøjning.
 
Hvilket aktivitetsomfang kan forventes efter operationen?
Flittig fysioterapi, korrekt diæt og villighed til at følge alle kirurgens anbefalinger vil bidrage til en vellykket heling efter operationen. Tre til seks uger efter operationen kan de fleste patienter gå uden støtte samt køre bil. Aktiviteter som golf, tennis og svømning kan normalt genoptages, men først efter en omhyggelig vurdering fra din kirurgs side. Følg altid lægens anbefalinger, da helingstiden varierer fra patient til patient. Du vil typisk ikke få lov til at deltage i aktiviteter med stærk påvirkning eller kontaktsport. Denne form for aktiviteter lægger ekstremt tryk på leddene, hvilket kan give komplikationer. Spørg din kirurg, hvilke aktiviteter du bør afstå fra efter operationen.

Bilkørsel
I en periode efter udskiftning af knæ eller hofte vil bilkørsel være begrænset.
 
Rådfør dig venligst med din kirurg, mens du er på hospitalet.
 
Bilkørsel kan normalt begynde, når dit knæ kan bøje sig tilstrækkeligt til, at du kan komme ind i og sidde behageligt i din bil, og når din muskelkontrol giver hurtig nok reaktionstid i forbindelse med bremsning og acceleration. De fleste genoptager bilkørsel fire til seks uger efter operationen. Tal med dit forsikringsselskab, inden du begynder at køre.
 
Havearbejde
Du er måske i stand til at genoptage havearbejdet efter tre måneder. Du bør dog altid rådføre dig med din læge, inden du foretager dig nogen form for praktisering. Når din læge har bekræftet, at du er i stand til at påbegynde havearbejdet igen, bør du minimere knælen ned og undgå at få fremmedlegemer i knæet, da det kan føre til komplikationer som f.eks. infektion. Du skal også være yderst forsigtig med tungt arbejde som f.eks. gravning.
 
Træning
Efter 12 uger er du måske i stand til at vende tilbage til visse sportsgrene. Gang og svømning er fortræffeligt, men det er sportsgrene, der kræver jogging og spring, ikke - f.eks. fodbold, squash, tennis, atletik osv. Rådfør dig med din læge om, hvorvidt du er klar til træningen.
 
Som et resultat af forbedret bevægelse og reduceret smerte, mener du måske, at du nu kan genoptage træning, som du ikke kunne før operationen. Træning er en essentiel del af styring af artritis, da det kan bidrage til at danne muskler til støtte for led, opretholde en sund vægt og afslapning - hvilket altsammen kan have en positiv indvirkning på din artritis samt på dit generelle helbred. Forbedringer i livsstil og reduceret smerte kan være nyttige for dit mentale og emotionelle velvære og øger selvtilliden, særligt hvis du førud har været meget beskyttende over for et ømt led.